Köpvillkor
Allmänt
Allmänna villkor, i denna text kallad, ”Köpvillkor”, gäller när du som konsument (privatperson) gör en beställning på www.vidarpower.se. Avtal ingås mellan dig och LS Commerce AB.
LS Commerce AB ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år).
I dagsläget kan avtal endast ingås med kunder med leveransadress i Sverige.
LS Commerce AB ansvarar för att de personuppgifter som lämnas i samband med köp hanteras i enlighet med Personuppgiftslagen. Genom godkännande av köpeavtalet med LS Commerce AB samtycker du till att dina uppgifter sparas, för att kunna behandla din order och genomföra köpet, underlätta vid kommande köp samt möjliggöra uppdatering av din orderstatus. Som kund kan du ta del av de sparade uppgifter, ändra dem eller be om radering.
Vid eventuella felaktigheter (t.ex. tryckfel på hemsidan) förbehåller vi oss rätten att korrigera felet i efterhand. Vid eventuell felinformation har du rätt att häva ditt köp, med hänvisning till konsumentköplagen. All bildinformation ska ses som illustrationer och kan inte garanterat återge varans exakta utseende och beskaffenhet.
LS Commerce AB och Klarna använder sig av cookies för att ge tillgång till olika funktioner och förenkla din köpprocess. Vi använder cookies till exempel för att förbättra och analysera vår webbplats och förenkla användandet för våra användare.
Genom att lämna omdömen kring produkter på www.vidarpower.se ger du också LS Commerce AB rätten att publicera dem på www.vidarpower.se samt i företagets andra kanaler och medier. LS Commerce AB förbehåller sig rätten att inte publicera och/eller ta bort inskickade omdömen.
Avtal, beställning och betalning
Genom att göra ett köp på www.vidarpower.se accepterar du dessa köpvillkor. Genom att acceptera villkoren förbinder du dig att följa dem i sin helhet. Du bekräftar köpet samt köpvillkoren när du får en orderbekräftelse per mail till den mailadress du angivit vid beställningstillfället.
LS Commerce AB förbehåller sig rätten att i enskilda fall neka eller ändra din beställning (exempelvis om du uppgivit felaktiga personuppgifter och/eller har betalningsanmärkningar).
Priser som anges på www.vidarpower.se är i svenska kronor och inkluderar mervärdesskatt (moms). Priserna inkluderar fri frakt för cyklar inom Sverige. För övriga artiklar tillkommer frakt baserat på paketets vikt, storlek och leveranssätt.
LS Commerce AB erbjuder följande betalningssätt:
Faktura via Klarna med enligt Klarna gällande villkor:
Tillsammans med Klarna Bank AB (publ.), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sweden, erbjuder vi följande betalningsalternativ där betalningen görs direkt till Klarna:
Betala inom 14 dagar: Betalningstid är 14 dagar från avsändandet av varorna. Villkoren för att betala inom 14 dagar finner du här.
Konto: Klarna Konto är en kontokredit som tillhandahålls av Klarna och som ger kredittagaren möjlighet att delbetala köp månadsvis med minst 1/24 (minimum 50 SEK) av totala utnyttjade kreditbeloppet eller i enlighet med de i kassan godkända villkoren.
För mer information om Klarna Konto inklusive allmänna villkor finner du här. Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation finner du här.
För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst. Vi rekommenderar dig att läsa vår integritetspolicy. Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Klarnas sekretesspolicy.
Har du frågor angående din faktura så bör du vända dig till Klarnas kundtjänst då de hanterar alla fakturor hos Vidar Power.
Swish är en mobil betaltjänst där du enkelt, snabbt och säkert kan överföra pengar. Betala ditt köp med Swish genom att logga in på din Swish-app och uppge betalningsuppgifterna. Kontrollera att de är korrekta. Köpet godkänner du med Mobilt BankID och du får omedelbart en betalningsbekräftelse. Pengarna dras direkt från ditt anslutna konto.
Leverans och transport
Leveransalternativ
Hemleverans Dagtid – Fri frakt
Din cykel levereras hem till dig under dagtid och det är självklart helt gratis. Du måste ha din legitimation till hands att visa chauffören. Observera att det måste finnas möjlighet för DHL att köra med lastbil hela vägen hem till dig annars gäller annan plats för överlämning.
Utlämningsställe
Du kan välja att hämta ut din elcykel eller ditt paket på ett utlämningsställe/terminal. Mindre paket kommer till ett utlämningsställe i närheten och större paket, som elcyklar, kommer till en terminal där du kan hämta direkt.
Ditt ansvar för en bra leverans
Det är ditt ansvar att adress och all användardata är korrekt, till exempel för- och efternamn, fullständig adress samt Lgh-/husnummer. Tänk även på att det är ditt ansvar att det står samma uppgifter på brevlådan/-inkastet. Vi ansvarar inte för en eventuell returförsändelse om dessa uppgifter inte stämmer. Då blir du som kund debiterad för den extra frakten.
Du har 14 dagar på dig att hämta ut din försändelse hos ditt ombud, hämtar du inte ut din försändelse kommer du att bli debiterad för eventuella omkostnader såsom returfrakt samt eventuell ny frakt. Om du inte hämtar ut eller tar emot din leverans kan du komma att debiteras för extra kostnader enligt gällande prislista från speditören
När min cykel levereras
Vid mottagen leverans är du skyldig att kontrollera att varan inte har skador. Om du upptäcker skador på emballage vid leveransen ska en anmälan göras direkt till speditören eller ombud för att garanti om leveransskada ska gälla. Anmälan ska därefter göras till contact@vidarpower.se senast inom två dygn efter leverans.
Vid mottagen leverans ska du kontrollera att levererad vara stämmer med gjord beställning. Fel vid leverans ska anmälas till contact@vidarpower.se.
Leveranstider
Våra produkter levereras inom Sverige med DHL. Normal leveranstid är 7-15 arbetsdagar. Vid hög belastning kan leveranstiden tillfälligt vara längre.
Ångerrätt och byten
Alla ärenden kring ångerrätt måste gå via contact@vidarpower.se eller genom vårt formulär under ”kontakta oss”. För att bäst kunna hjälpa dig med ditt ärende behöver vi följande information:
– Namn
– Ordernummer/bekräftelse
– Artikelnummer
Från det att du mottagit din order gäller 14 dagars ångerrätt. Du har rätt att returnera enstaka varor eller hela ordern. Varan eller ordern, inklusive dess originalförpackning skall skickas tillbaka oanvänd, i oskadad originalförpackning om en sådan medföljer. Du har rätt att undersöka varan, men inte mer än nödvändigt för att se vad den har för egenskaper och funktion.
För att nyttja ångerrätten måste du meddela oss innan ångerfristen på 14 dagar har löpt ut i ett mail till contact@vidarpower.se och förse oss med information enligt ovan. Du som kund har även rätt att använda Konsumentverkets standardblankett för utövande av ångerrätt.
Fullständig information om ångerrätt hittar du på konsumentverkets hemsida www.konsumentverket.se. Vi kommer utan onödigt dröjsmål bekräfta att vi tagit emot ditt beslut om att utöva ångerrätten. Därefter ska du snarast, skicka artikeln du ångrar åter till oss. Packa ned retursedeln tillsammans med produkten.
Vid retur står du som kund för returfrakten.
Vid retur står du för risken för varan fram tills att den är inlämnad hos ombud. Du kan hållas ansvarig om varan skadas eller försvinner under transporten, exempelvis genom otillräcklig paketering eller felaktig fraktsedel/fraktsätt. Vi rekommenderar därför att packa varan väl för att säkra en trygg transport.
Då varan kommit åter, eller tills dess du som konsument har lämnat ett bevis på att varan återsänts, sker återbetalning utan onödigt dröjsmål. Återbetalningen sker via samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv har använt för den inledande affärshändelsen.
Du har ingen möjlighet att göra ett byte. Det du får göra är att nyttja din ångerrätt och returnera artikeln och därefter lägga en ny order på www.vidarpower.se. Ange inga önskemål om byte i returpaketet då den önskade varan kan vara slutsåld när paketet kommer fram till oss.
Garanti och reklamation
Alla ärenden kring garanti och reklamation måste gå via contact@vidarpower.se.
För att bäst kunna hjälpa dig med ditt ärende behöver vi följande information:
– Namn
– Ordernummer/bekräftelse
– Artikelnummer
– Utförlig beskrivning av ärendet
– Bilder, filmer eller liknande som tydligt visar upphovet till reklamationen eller garantiärendet.
Om en vara avviker från vad som följer av avtalet mellan dig och LS Commerce AB, eller på annat sätt inte motsvarar varans beskrivning på www.vidarpower.se kan varan reklameras. Reklamationsrätten täcker varor som är felaktiga enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Rätten omfattar t. ex. inte fel orsakade av normalt slitage. Du ska reklamera inom skälig tid från att felet upptäcktes och kontakta LS Commerce AB så snart som möjligt efter att felet upptäckts. Reklamationer som görs inom två månader från det att du upptäckt felet anses alltid ha lämnats i rätt tid.
Samtliga cyklar kommer med 2-års garanti på motor och ram, 1 år på övriga delar. Garantin förlängs inte genom att delar byts ut.
Garantin innefattar för LS Commerce AB att skicka de ersättningsdelar som behövs för att Kunden på egen hand skall kunna byta delarna eller enligt överenskommelse med verkstad på lämplig ort.
En ersättningsdel behöver inte vara ny men skall vara i gott funktionsskick och minst likvärdig med den utbytta delen.
Garantin omfattar inte, kedja, vajrar, däck, slang, skärmar, batterier (till ljus fram och bak), kedjeskydd. Som fel betraktas inte normala intrimnings- eller justeringsåtgärder som justering av växlar och bromsar, ekerspänning, efterdragning av lösa skruvar och muttrar, normal förslitning.
Garantin omfattar ej fel som uppstått pga. t.ex. felaktig montering, användning, fukt, förslitning, modifiering av ram eller elsystem, dåligt underhåll/skötsel, överlastning eller yttre åverkan. Lämnade garantier gäller enbart mot uppvisande av giltigt kvitto och om regelbunden service minst skett en gång per år.
Lämnade garantier omfattar inte ersättning för direkt eller indirekt skada som kunden lidit pga. handhavandefel.
Garantin omfattar inte att ersätta Kunden för montering/eller annan olägenhet i form av kostnad eller arbete som denna haft för att reparera/åtgärda cykeln.
Garantin omfattar inte heller fel som saknar betydelse för cykelns funktion och användning. OBS! Tänk på att köra den med omsorg. Kraftiga stötar såsom trottoarkanter, gupp eller ojämna underlag kan skada cykeln om man kör omdömeslöst. Att upprepade gånger köra i hög hastighet över kanter och gupp kan göra att ramen försvagas.
Är reklamationen inte godkänd innan du t.ex. besökt en verkstad kan vi tyvärr inte betala ut någon ersättning.
Vid en godkänd reklamation/garanti står LS Commerce AB för fraktkostnaden.
Garanti gäller endast till kunder som köpt produkten direkt av oss. Garanti gäller ej för cyklar som är sålda i andra hand.
Alla övriga varor köpta på www.vidarpower.se har 1 års garanti. Vår garanti gäller för fel vid tillverkning. Garantin påverkar inte de rättigheter som kunden har enligt lagen, till exempel reklamationsrätten. För att utnyttja garantin måste du göra en garanti/reklamations förfrågan till kundtjänst. Är den inte godkänd innan du t.ex. besökt en verkstad kan vi tyvärr inte betala ut någon ersättning. Tillvägagångssättet är på samma sätt som vid en reklamations förfrågan.
Undantag garanti
Garantin gäller inte alltid. Vid nedanstående punkter kan kunden inte kräva att garantin ska gälla:
- Skador som orsakats av verktyg i samband med montering ersätts ej.
- För att cykeln ska anses som korrekt monterad ska monteringsanvisningarna och skötselråden följas, och de verktyg som rekommenderas i anvisningarna är det som ska användas vid montering av cykeln.
- En olyckshändelse efter det att kunden har fått varan.
- Vid vanvård.
- Onormal användning.
- Kunden har inte följt skötsel- och serviceanvisningar.
- Cykelns standardinställningar är ändrade, som påverkar att cykelns assisterade maxhastighet överstiger 25 km/h.
Skickar du tillbaka en garanti innan konsultation med oss och den visar sig ej vara godkänd står du för frakten.
Force Majeure
I händelse av omständigheter som står utanför LS Commerce AB´s skäliga kontroll, exempelvis vid händelse av ändrad lagstiftning, myndighetsåtgärder, strejk, blockad, sabotage, krig, terrorism, brand, översvämning, naturkatastrof eller liknande händelser ska LS Commerce AB´s förpliktelse att fullgöra avtalet skjutas upp så länge omständigheten råder. Om sådan försening överstiger 2 månader har såväl du som företaget rätt att häva avtalet med omedelbar verkan utan någon skyldighet att betala skadestånd.
Ändringar av köpvillkoren
LS Commerce AB förbehåller sig rätten att göra ändringar i köpvillkoren när som helst. Alla ändringar av dessa köpvillkor kommer att publiceras på www.vidarpower.se.
Tillämplig lag och tvist
För att ta tillvara dina intressen som kund tillämpar LS Commerce AB de tvingande regler som följer av tillämplig lagstiftning på samtliga köp som görs på www.vidarpower.se.
Om du tycker att en vara du har köpt hos oss är felaktig men vi inte håller med dig så har vi en tvist. Tvister ska i första hand lösas i samförstånd efter diskussion med LS Commerce AB. För att få denna tvist prövad kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se. Vi medverkar i tvistlösningsförandet och följer ARN:s rekommendationer. Du kan även vända dig till European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR). EU ODR: https://ec.europa.eu/odr
Säkerhet
www.vidarpower.se är en HTTPS säkrad hemsida. Hypertext Transfer Protocol Secure (HTTPS) är ett protokoll för krypterad transport av data för HTTP-protokollet. HTTPS krypterar trafiken mellan en dator och hemsidan för att kunna skydda användarens integritet vid känsliga överföringar (t.ex. inloggning, hantering av privat information, samt mera allmänt). Med HTTPS skall förbindelsen inte kunna avlyssnas av tredje part och användaren skall kunna lita på att webbservern är densamma som den utger sig för att vara.