Garanti och reklamation
Alla ärenden kring garanti och reklamation måste gå via contact@vidarpower.se.
För att bäst kunna hjälpa dig med ditt ärende behöver vi följande information:
- Namn
- Ordernummer/bekräftelse
- Artikelnummer
- Utförlig beskrivning av ärendet
- Bilder, filmer eller liknande som tydligt visar upphovet till reklamationen eller garantiärendet.
Om en vara avviker från vad som följer av avtalet mellan dig och LS Commerce AB, eller på annat sätt inte motsvarar varans beskrivning på www.vidarpower.se skall varan reklameras. Reklamationsrätten täcker varor som är felaktiga enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Rätten omfattar t. ex. inte fel orsakade av normalt slitage.
Du skall reklamera inom skälig tid från att felet upptäcktes och kontakta LS Commerce AB så snart som möjligt efter att felet upptäckts. Reklamationer som görs inom två månader från det att du upptäckt felet anses alltid ha lämnats i rätt tid.
Villkor
- Samtliga cyklar kommer med 2-års garanti på motor och ram, 1 år på övriga delar. Garantin förlängs inte genom att delar byts ut.
- Garantin innefattar för LS Commerce AB att skicka de ersättningsdelar som behövs för att Kunden på egen hand skall kunna byta delarna eller enligt överenskommelse med verkstad på lämplig ort.
- En ersättningsdel behöver inte vara ny men skall vara i gott funktionsskick och minst likvärdig med den utbytta delen.
- Garantin omfattar inte, kedja, vajrar, däck, slang, skärmar, batterier (till ljus fram och bak), kedjeskydd. Som fel betraktas inte normala intrimnings- eller justeringsåtgärder som justering av växlar och bromsar, ekerspänning, efterdragning av lösa skruvar och muttrar, normal förslitning.
- Garantin omfattar ej fel som uppstått pga. t.ex. felaktig montering, användning, fukt, förslitning, modifiering av ram eller elsystem, dåligt underhåll/skötsel, överlastning eller yttre åverkan.
- Lämnade garantier omfattar inte ersättning för direkt eller indirekt skada som Kunden lidit pga. handhavandefel.
- Garantin omfattar inte att ersätta Kunden för montering/eller annan olägenhet i form av kostnad eller arbete som denna haft för att reparera/åtgärda cykeln.
- Garantin omfattar inte heller fel som saknar betydelse för cykelns funktion och användning. Tänk på att köra den med omsorg. Kraftiga stötar såsom trottoarkanter, gupp eller ojämna underlag kan skada cykeln om man kör omdömeslöst. Att upprepade gånger köra i hög hastighet över kanter och gupp kan göra att ramen försvagas.
- Är reklamationen inte godkänd innan du t.ex. besökt en verkstad kan vi tyvärr inte betala ut någon ersättning.
- Vid en godkänd reklamation/garanti står LS Commerce AB för fraktkostnaden.
- Garanti gäller endast till kunder som köpt produkten direkt av oss. Garanti gäller ej för cyklar som är sålda i andra hand.
Alla cyklar köpta på www.vidarpower.se har 1 års garanti. Vår garanti gäller för fel vid tillverkning. Garantin påverkar inte de rättigheter som kunden har enligt lagen, till exempel reklamationsrätten. För att utnyttja garantin måste du göra en garanti/reklamations förfrågan till kundtjänst. Är den inte godkänd innan du t.ex. besökt en verkstad kan vi tyvärr inte betala ut någon ersättning. Tillvägagångssättet är på samma sätt som vid en reklamations förfrågan. Lämnade garantier gäller enbart mot uppvisande av giltigt kvitto och om regelbunden service minst skett en gång per år.
Undantag garanti
- Garantin gäller inte alltid. Vid nedanstående punkter kan kunden inte kräva att garantin ska gälla:
- Skador orsakade i samband med montering ersätts inte. För att cykeln skall anses som korrekt monterad måste monteringsanvisningarna och skötselråden följas och de verktyg som rekommenderas i anvisningarna är de som skall användas vid montering av cykeln.
- En olyckshändelse efter det att kunden har fått varan.
- Vid vanvård.
- Onormal användning.
- Kunden har inte följt skötsel- och serviceanvisningar.
- Skickar du tillbaka en garanti innan konsultation med oss och den visar sig ej vara godkänd står du för frakten.