
Glid ljudlöst fram genom stan med en elcykel!
Med en elcykel från Vidar Power glider du runt, tyst och bekvämt med hjälp från en elmotor. Våra elcyklar finns i en mängd olika varianter för olika ändamål, räckvidden beror exempelvis på vilken storlek av batteri du väljer men även på terräng, temperatur, vikt och så vidare, med våra största batterier når du ända upp till 200 km!
En trygg och säker affär
Vi vill att du skall känna dig helt nöjd med din nya elcykel, därför får du såklart prova den hemma i två veckor och skicka tillbaka den om du inte är nöjd. Det enda du som kund bekostar vid retur är returfraktkostnaden på 350 kr per elcykel. För att få skicka tillbaka elcykeln gäller följande;
– Du har cyklat max 50 km.
– Cykeln återsänds i originalförpackning med skyddsplast.
– Fri från skador och onormalt slitage.
Erbjudandet gäller endast privatpersoner.








EcoBike
Hos Vidar Power hittar du samtliga elcyklar i EcoBike´s sortiment. Många av modellerna är nya för 2022 och kommer att släppas under våren och försommaren. På grund av den komponentbrist som nu råder i världen är det smart att förbeställa sin elcykel i god tid för inte riskera att stå utan när sommaren kommer. I EcoBike´s sortiment hittar standardcyklar, hybridcyklar och mountainbikes, eMTB även kallat.
Det första du bör veta om elcyklar är att de är här för att stanna. Försäljningen av elcyklar ökade med otroliga 145 procent bara från 2019 till 2020 enligt marknadsundersökningsföretaget NPD Group . Det var en global industri på nästan 244 miljarder dollar 2021, och det finns inga tecken på en avmattning.
Vissa ser uppkomsten av elcyklar som ett hot, som om standardcyklar kommer att stå ivägen för motion när alla blir elektriska. Men var inte orolig, elcyklar är inte här för att beröva oss vårt sätt att leva. I själva verket kan de mycket väl förstärka det — särskilt som rese- och pendlingsvanor förändras efter den globala pandemin och skiftandet av arbetspendling. Här är allt du behöver veta om den elektriska revolutionen.
Elcyklar gör det lättare att trampa.
Generellt sett är elcyklar cyklar med en batteridriven assistans som kommer via trampning. När du trampar på pedalerna på en elcykel med assistans kopplas en motor in och ger dig en boost, så att du lättare tar dig uppför backar eller terräng utan att ta ut dig helt.
Förutom assistans kommer vissa elcyklar med ett “gasreglage” som kopplar in motorn med en knapptryckning, på våra cyklar kallar vi det för “Walk-Assist” som innebär att du får hjälp upp till några få km/h. Denna funktionen kan vara bra om man leder sin cykel i kraftigt uppförslut.
Till en viss gräns.
Ju hårdare du trampar, desto större boost, desto snabbare cyklar du – till en viss punkt. Elcyklar låter dig accelerera snabbt, men de är inte motorcyklar. Du kommer aldrig upp i höga hastigheter. Motorn slutar driva när du når 25 km/h. Det kommer alltså inte alla gånger gå fortare med en elcykel men det krävs inte lika mycket energi från dig som trampar.
Du kan styra hur mycket assist du får. Nästan alla elcyklar har olika programlägen där du kan styra hur mycket hjälp du vill ha. Ofta är dessa i 3 till 7 steg, lite varierande beroende på fabrikat och modell. Beroende på vilken typ av cykel du köper, begränsas assistansen till hastighet eller vridmoment beroende på hur du ställt in assistansen. Som regel kan man säga att cyklar med mittmonterad motor känner av vridmoment och övriga känner av hastighet.
Du kommer att cykla med, även om du redan cyklar mycket idag.
Att skaffa en elcykel kan dramatiskt öka hur ofta du cyklar, enligt en undersökning av nästan 1 800 elcykelägare i Nordamerika. I förväg sa 55 procent av de tillfrågade att de cyklade dagligen eller veckovis. Efter att ha köpt en elcykel steg den siffran till 91 procent. Det är logiskt: Även om du är supertränad blir du fortfarande trött (troligtvis från träning). Om du har en elcykel kan du fortsätta cykla samtidigt som du ger dina trötta ben en paus. Du kan också hålla en högre medelhastighet, vilket gör längre resor mer troliga, även när du är under tidspress.
För dem som inte är frekventa cyklister, öppnar elcyklar upp en helt ny värld. Även om du kanske kondition för att cykla 5-10 mil åt gången, kan du enkelt klara dessa avstånd med en elcykel, vilket är ett utmärkt sätt att bygga uthållighet och självförtroende. Samma undersökning visade att 94 procent av icke-cyklisterna cyklade dagligen eller varje vecka efter att ha skaffat en e-cykel.
Det finns en elcykel för alla.
Nämn en typ av cykling, och det finns en elcykel för det ändamålet. Om du inte har något intresse för en elektrisk landsvägscykel, kanske du faller pladask för en elektrisk lastcykel med hög kapacitet som kan dra 200 kilo med saker från stranden. Elcyklar finns som eMTB (elektriska mountainbikes), hybridcyklar, klassiska standardcyklar, lastcyklar, racing och även vikbara modeller att ta med sig på camingturer eller kanske med båten.
Ersätt bilkörningen.
“Folk köper elcyklar som ett sätt att minska bilresorna”, säger många undersökningar. 28 procent av de tillfrågade i en undersökning sa att de köpte en elcykel specifikt för att ersätta bilkörningen. Fördelarna med elcyklar är flera, några exempel är att du slipper rödljus, trafikstockningar, köer från olyckor, leta parkering, betala för en parkeringsplats, miljöpåverkan, hälsovinster och många fler. Det gör det även lättare att ta barn till skolan, handla efter jobbet etc. jämför med en cykel utan assistans.
Tänk på att mer än hälften av alla bilresor är kortare än 15 km. Det är en enkel sträcka att tillryggalägga med elcykel, det är tom möjligt att komma fram på strax över 20 minuter. Faktum är att undersökningen visade att ägare ersatte 46 procent av sina bilpendlingar och 30 procent av sina övriga bilärenden med elcykelturer. Allt du behöver är en bra väska för att få med dina saker. Som tur är kan vi hjälpa dig med det också.
Du får fortfarande motion.
Elcyklar gör en del av jobbet åt dig, men de räknas fortfarande som träning, speciellt för personer som annars varit stillasittande. Forskare vid Colorado University fann att när 20 icke-tränade män och kvinnor cyklade elcyklar cirka 40 minuter tre dagar i veckan, förbättrade de sin kardiovaskulära kondition och blodsocker på bara en månad. “Många människor är inte tillräckligt vältränade för att cykla tillräckligt länge för att få meningsfulla hälso- och fitnessfördelar av att cykla”, säger Benjamin. “Sätt dem på en elcykel så kan de ut och cykla i en timme och få en betydande mängd motion.”
Även om du är i utmärkt form och mycket vältränad, kan du fortfarande träna med en elcykel.
Batterierna blir bättre.
Det går inte att komma runt det: Elcyklar ger dig ännu ett batteri att ladda. Just nu kan du förvänta dig att ditt batteri håller allt från 50 till 200 km innan det behöver laddas upp. Var du hamnar i det intervallet beror på storleken på batteriet och hur mycket ström motorn drar. Om du cyklar runt på maxassistans hela dagen, kommer du att få slut på kräm snabbare än om du trampar mer själv och har en lägre assistans. Vi förväntar oss att batterierna kommer att förbättras i framtiden.
De är inte billiga, men de kan hjälpa dig att spara pengar.
Det går inte att sticka under stolen med att elcyklar är dyrare än en vanlig cykel av samma typ men om du behåller bilen i garaget oftare, kommer du att spara pengar på underhåll och drivmedel– för att inte tala om de extra hälsofördelarna och potentiellt färre sjukdagar från att träna mer. Priserna varierar en del, men du bör förvänta dig att betala mellan ca. 13.000:- för en instegsmodell av standardcykel till 50.000:- för en heldämpad elcykel tillverkad för downhill.
Rejäla cyklar.
Det första många cyklister gör när de ska köpa en ny cykel är att ge den ett lyft för att mäta vikten. Du får en liten chock om du provar det med en elcykel. Batteriet, motorn, extrakomponenterna och den förstärkta ramen gör elcyklar tyngre än standardcyklar – ca 10 Kg. Modern geometri och ingenjörskonst gör dom lätthanterliga trots sin vikt, och uppenbarligen gör motorassisten att de extra kilona försvinner när du börjar trampa. Men du behöver mer muskler för att få dem på bilstället eller upp och ner för trappor.
Det är omöjligt att prova en elcykel utan att le.
Det är sanningen. Våra testare – Som inte provat en elcykel förut blir chockade över vilken skillnad det är mot en traditionell cykel, varje gång någon testat, har dom kommit tillbaka med ett leende på läpparna.
Säkerhet
Om du är ny på elcykelfronten är det viktigt att notera att även om du aldrig glömmer hur man cyklar, är en elcykel ingen vanlig cykel. Eftersom de är tyngre och snabbare bör du vidta några extra försiktighetsåtgärder för att njuta av resan på ett säkert sätt.
Var extra vaksam i trafiken. Folk i bilar underskattar redan hur snabbt cyklister kan röra sig. Tills elcyklar blir vardagligt, förväntar sig inte förare att du färdas nära deras hastighet. Cykla defensivt, förutsätt att de inte ser dig. Håll din låg hastighet i trafikerade områden. Var så synlig som möjligt genom att använda belysning under årets mörka timmar.
Stanna upp och cykla försiktigt. Eftersom elcykeln är tyngre och snabbare kommer det att ta längre tid att sakta ner och stanna. Börja bromsa långt före korsningar. Kom ihåg att cykeln kommer att accelerera snabbare än normalt, så börja inte dra ut i trafiken förrän det är helt fritt. Dessutom, eftersom cykeln har en viss tyngd, kan du känna dig vinglig de första gångerna du cyklar iväg och stannar långsamt.
Glöm inte att använda hjälm när du cyklar!